donderdag 13 maart 2014

Literatuurgeschiedenis opdrachten

De achttiende eeuw

Moderne columnisten: Weyerman en Van Effen
1 – Leg in enkele zinnen uit wat een spectator is.
Een spectator is een tijdschriftvorm wat is komen overwaaien vanuit Engeland, het tijdschrift is een mengsel van verhalen, meningen, nieuws en kritiek.

2 - Een van de tijdschriften van Weyerman draagt als titel Den ontleeder der gebreken. Leg uit wat Weyerman met deze titel bedoeld kan hebben.
Ik denk dat Weyerman hiermee heeft bedoeld dat in dit tijdschrift alle 'gebreken' aan het licht werden gebracht. Weyerman wilde in zijn tijdschrift door middel van meningen en kritiek alle dingen die niet waar zijn uit de wereld helpen.

Krinke Kesmes, een vroeg imaginair reisverhaal
1 - Leg uit waarom en hoe imaginaire reisverslagen in dienst stonden van de Verlichting.
In de imaginaire reisverhalen werden, zoals de titel al zegt, reizen naar plekken die niet echt bestaan. In de verlichting zijn veel nieuwe gebieden ontdekt, eerst dacht men dat dit ook niet bestond. Door de reisverhalen werden de mensen geprikkeld om nieuwe landen te ontdekken.

2 - Waarom kozen verlichte schrijvers volgens jou voor een onbewoond eiland om iemand een nieuw bestaan te laten opbouwen?
Op een onbewoond eiland kun je echt opnieuw beginnen, je moet echt alles opbouwen. Voor de schrijvers bood dit ook veel vrijheid voor het schrijven van hun verhalen, en daardoor konden ze zichzelf helemaal uitleven.

Pulp fiction: het succes van populair proza
1 – Welk soort mensen speelt de hoofdrol in populair proza?
In de populaire proza kwamen verschillende mensen voor die de hoofdrol speelde, de hoofdrolspelers zijn mensen uit het dagelijks leven die proberen te overleven in een harde wereld.

2 - Avonturenromans als De Amsterdamse lichtmis, De ongelukkige levensbeschryving van een Amsterdammer en De Kloekmoedige land- en zeeheldin laten zien dat de achttiende eeuw misschien wel niet zo verlicht was als doorgaans wordt gedacht. Leg uit.
Bij de verlichting wordt vaak gedacht aan nieuwe uitvindingen, maar in de verhalen uit de vraag komen gewoon hele normale dingen voor, dingen uit het normale leven die ieder mens meemaakt.

3 - Lees het tekstfragment uit De Amsterdamse lichtmis. Valt er iets van moraal, van gewetenswroeging bij de twee vrienden te bespeuren? Kun je je voorstellen dat niet iedereen, de literaire kritiek bijvoorbeeld, of dominees, blij was met dit soort avonturenromans? Leg uit.
In dit verhaal komt niets terug van het geloof, er wordt wel verteld dat de jongen joods is maar eigenlijk gaat het verhaal gewoon over een beurs waar de joodse jongen veel fooi krijgt waardoor hij taartjes kan eten. Een moraal kan ik niet zo snel ontdekken, wel snap ik dat er literaire kritiek was op dit verhaal want het was vernieuwend en daar is over het algemeen altijd kritiek op.

Vernieuwing op het toneel
1 - Waarom bloeit het toneelleven in de Noordelijke Nederlanden minder dan in de Zuidelijke Nederlanden?
In de Zuidelijk Nederlanden waren veel toneelgroepen en was schooltoneel heel populair, de toneelstukken ging hier veel over religie, iets wat in het Calvinistische Noorden werd afgekeurd. Omdat het religieuze toneel in het noorden niet werd toegestaan is het toneel daar minder ontwikkelt.

2 - Waarom waren burgerlijke treurspelen modern?
Omdat deze burgerlijke treurspelen niet langer gingen over religieuze onderwerpen, maar juist over de verlichte denkbeelden van die tijd.

 Sara Burgerhart: roman in brieven
1 – De briefroman wordt ook wel aangeduid als roman-nieuwe stijl. Wat is nieuw aan de briefroman?
In de briefroman werden er gesprekken gevoerd door elkaar brieven te sturen, en in tegenstelling tot de avontuurlijke verhalen ging het hier om de gevoelens en psychische toestand van de personages.

2 - Waarom zijn brieven zo geschikt om een verhaal te vertellen?
Door brieven kun je gemakkelijk verschillende standpunten duidelijk maken, en er tegelijkertijd een dialoog tussen verschillende personen.


Dodengesprekken
1 – Wat zijn de voordelen van literatuur in de vorm van een gesprek?
Hiermee kan de schrijver verschillende literaire opvattingen laten doorklinken in zijn verhaal.

2 - Leg uit hoe het kan dat juist doden geschikt zijn om de actualiteit te becommentariëren.
Wanneer doden een actualiteit becommentariëren dan kan ze niets meer worden gedaan, wanneer levende mensen zich over hun mening uitlaten dan moeten ze niet gek opkijken als sommige mensen ze gaan haten.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten