donderdag 14 november 2013

Werkweek Berlijn






Mijn verwachtingen van tevoren:
8 oktober 2013-10-31
Ik denk dat het heel leuk en leerzaam wordt.
We gaan heel veel leuke bezienswaardigheden bezoeken en alle mensen die mee gaan zijn allemaal erg aardig.
Ik vind het wel jammer dat we niet in een jeugdherberg gaan. Hopelijk zijn de gastgezinnen wel leuk.
Ik hoop ook dat we veel vrije tijd krijgen.
Ik ben ook benieuwd hoe de treinreis wordt.

Veel van mijn verwachtingen klopten wel. Het was echter veel leuker dan ik had verwacht. We kregen inderdaad veel vrije tijd en we hebben veel interessante en leuke bezienswaardigheden bezocht (de gevangenis en het fietsen door Berlijn).
Erg versassend leuk was het reizen met het openbaar vervoer. Hierdoor had je veel meer het gevoel echt in Berlijn te zijn, en het is een hele andere ervaring dan telkens met de bus overal heen gebracht te worden. Het leukste vond ik de East Side Gallery, waar Maud, Carli en ik op eigen gelegenheid nog heen zijn geweest. 
De groep is heeft een hele hechte band gekregen door de werkweek. Ook de leraren waren erg aardig en het was totaal geen probleem om 4 dagen met ze opgescheept te zitten. Integendeel, het was ook heel gezellig met de leraren.
Alles bij elkaar was het zeker een geslaagde werkweek!

Dag bij Dag Verslag

Dag 1:
De eerste dag verzamelde wij om 6.15 uur op het station Weesp. Wij zijn toen met de trein vertrokken en hebben twee keer over moeten stappen. Rond 14.00 kwamen wij aan op Hauptbahnhof in Berlijn. Hier hebben wij onze bagage in kluisjes geplaatst en wij zijn toen met het openbaar vervoer vertrokken naar Hohenschönhausen. We waren hier lichtelijk laat voor en daardoor was de rondleiding door de stazi gevangenis, Hohenschönhausen, wat kort. Toch vond ik dit zeer indrukwekkend, vooral doordat we de rondleiding kregen van een man die er zelf een tijd gevangen had gezeten. Wel was de rondleiding in het Duits, dit was op zich wel te volgen maar het was soms toch wat lastig. Hierna vertrokken wij met het openbaar vervoer naar de gastgezinnen. Ik zat met Eva en Moana in een gastgezin en wij hebben die avond niet veel gedaan. Behalve kennisgemaakt met het gastgezin natuurlijk.

Dag 2:
De tweede dag verzamelde onze groep, van overigens maar 14 leerlingen en 2 leraren, zich bij het verzamelpunt om 8.30. Dit was iets wat ikzelf zeer fijn vond, door zo een kleine groep leerde je iedereen goed kennen en deed je veel samen. Wij zijn toen vertrokken naar het centrum van Berlijn en hier hebben wij met zijn allen rond gelopen, langs de bekendste bezienswaardigheden. Hierna hebben wij het werkkamp Sachsenhausen bezocht. We hadden hier weer een Duitse gids. Ik was hier al een keer geweest, maar toen zonder gids en de rondleiding was met gids toch een zeer interessanter. Vervolgens hadden wij de keuze om Checkpoint Charlie te bezoeken of terug te keren naar het centrum om hier ons eigen plan te trekken. Wij zijn toen terug gegaan naar het centrum en hebben hier geshopt. Uiteindelijk keerde wij zelfstandig weer terug naar de gastgezinnen. In de avond hebben wij nog met de hele groep afgesproken in het lokale cafe: Rabu. Dit was heel erg gezellig 

Dag 3:
De derde dag verzamelde wij weer om 8.30 toen begonnen wij de dag met Berlin On Bike, een fietstocht door Berlijn. Deze fietstocht had ik al een eerder gedaan, maar aangezien wij een andere tocht maakte was dit toch ook zeer leuk. Toen mochten wij op eigen gelegenheid even snel lunchen om vervolgens te vertrekken naar het DDR-museum. Dit was overigens geen succes aangezien het heel druk was en heel klein. Wij zijn hier toen ook weer snel vertrokken en kregen toen vrije tijd. In deze vrije tijd was het de bedoeling dat je ook op eigen gelegenheid ging eten. Ik ben zelf met een groepje vriendinnen bij een Italiaan gaan eten. Als afsluiter van de dag gingen we naar de club: Matrix, die hadden een speciale scholieren avond georganiseerd. Helaas was dit niet een echt groot succes en hier zijn we dan ook vroegtijdig weggegaan. We zijn toen nog wel met zijn allen naar hetzelfde café als de dag daarvoor gegaan, Rabu. De avond eindigde natuurlijk weer bij de gastgezinnen.\

Dag 4:
De laatste dag verzamelde wij weer om 8.30 om vervolgens naar de supermarkt te vertrekken om inkopen te doen voor de terugreis. Wij vertrokken toen naar Hauptbahnhof om hier onze bagage weer in kluisjes te plaatsen. Toen kregen wij tot 12.00 uur vrije tijd en ik ben met Maud en Carli naar East Side Gallery vertrokken. Dit vond ik zeer indrukwekkend en ook eigenlijk iets wat voor volgend jaar standaard op het programma moet staan. Toen wij weer terug kwamen vertrokken wij met de trein weer richting Nederland na een geslaagde reis naar Berlijn.






Geen opmerkingen:

Een reactie posten