maandag 15 oktober 2012

De stem van Tamar - David Grossman

Haar stem was haar plek op de wereld (p. 192)

Een perfecte recensie over het boek, ik had het zelf niet mooier kunnen verwoorden: http://www.davidgrossman.nl/bk-destemvantamar-recensies.asp

Dit is een goede link met informatie over David Grossman: http://www.davidgrossman.nl/biografie.asp


Het verhaal gaat over Assaf en Tamar, die niets afweten van elkaars bestaan totdat een hond hier verandering in maakt. Terwijl Tamar bezig is om haar broer te redden, die in grote problemen zit, raakt ze haar hond Dina kwijt. Dina komt terecht bij de politie en Assaf krijgt de taak om de eigenaar van de verdwaalde hond terug te vinden. Assaf begint samen met Dina een grote zoektocht door Jerusalem en komt steeds meer te weten over Tamar. Tamar is een bijzonder meisje en ze kan heel mooi zingen. Dit kan ze goed gebruiken wanneer ze haar broer uit het gevaarlijke straatmuzikanten wereldje vol drugs probeert te halen. Ze komt er achter dat haar zeer muzikale broer diep in de problemen zit, en ook Assaf begint te beseffen dat hij is begonnen aan een gevaarlijk avontuur.

In het begin vond ik het verhaal soms moeilijk om te lezen, het interesseerde mee niet echt omdat ik nog niet doorhad wat er allemaal aan de hand was. Maar later werd het verhaal veel boeiender en spannender, vooral de hoofdpersonen vond ik erg interessant. De manier waarop ze dingen bekeken en hoe ze over dingen dachten, is heel anders dan hoe ik naar de dingen kijk. Hier heb ik wel veel van geleerd. Tamar kan goed luisteren naar andermans verhalen en problemen en het uiterlijk van iemand maakt haar niks uit. Zo heeft ze een vriend wiens gezicht helemaal is verbrand, Sjalom. Ik heb even een paar stukjes van het gesprek tussen Assaf en Sjalom geciteerd omdat het heel goed laat zien hoe open Tamar voor dingen staat, en wat dat met mensen doet.  
‘En hebben jullie gepraat, jij en Tamar’ vroeg Assaf. ‘Of wij gepraat hebben? Vraag je dat serieus?’ Sjalom spreidde zijn armen uit, trots, alsof hij een grote zee uitbeeldde. ‘Zal ik je wat zeggen? Geen mens op de wereld met wie je zo goed kan praten als met haar. Want mensen, die kijken je meteen scheef aan, waar of niet? Die denken meteen van: die is zus, die is zo. Ze kijken naar je uiterlijk, ja? Maar neem mijn voorbeeld. Mij interesseert het uiterlijk geen moer. Geen ene moer! Het gaat om wat de mens vanbinnen is, ja toch?’ Assaf knikte en zweeg. Hij bedacht dat dit allemaal door Tamar kwam, dat hij anders langs was gelopen, misschien met afkeer, ook wel een beetje medelijden. Meer niet

Er zijn nog veel meer van dit soort gesprekken in het boek, het liefst zou ik alle mooie gesprekken citeren, maar ik denk dat het toch een beter idee is dat U zelf het boek gaat lezen.

Ik denk dat er heel veel thema’s in dit boek zitten: drugs, vrienden, zielsverwanten. Maar voor mij is het belangrijkste thema van dit boek de zoektocht, want hier gaat het boek vooral over. De zoektocht naar Tamar, maar vooral de zoektocht naar jezelf. Deze zoektocht wordt heel erg mooi verwoord, het lijkt net alsof je samen met Assaf achter Dina aanrent en deel uit maakt van hun zoektocht. Daarom zet het je ook echt aan het denken. Dit thema is trouwens  'het levens thema' voor een heleboel mensen; dichters, kunstenaars, schrijvers. Ook vroeger was men hier al mee bezig, liet Shakespeare Hamlet niet ooit zeggen: 'To be, or not to be. That's the question' ?
Ook van Kooten en de Bie zijn er mee bezig....



3 opmerkingen:

  1. Het is inderdaad een goed boek. Hoewel ik in het begin geen zin had om het te lezen omdat het een opdracht was voor school en ik al helemaal niet graag lees, begon na de eerste pagina's gelezen te hebben mijn interesse te komen. En uiteindelijk geraakte ik zelfs geboeid door de zoektocht van de twee hoofdpersonages. Hoewel het zo een dik boek is naar mijn mening, heb ik het nog redelijk snel uitgelezen doordat het me uiteindelijk zo boeide.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ha die tom! Dank voor je reactie, ik moest het boek ook voor school lezen en had er ook helemaal geen zin in! Vond je het een beetje een goede blog? Dit is namelijk een schoolopdracht en ik zou graag feedback krijgen.

      Verwijderen
  2. Wat een goede recensie! Het heeft mij een goed beeld gegeven van het boek maar toch niet het hele verhaal vertelt. Vooral het citaat vind ik een goed idee en is inderdaad heel mooi.
    Verder vind ik de opmaak ook mooi met de achtergrond van het boek.

    Het heeft mij zeker geïnteresseerd. Het lijkt mij een leuk boek, en zeker de moeite waard om te lezen.

    BeantwoordenVerwijderen